Tuesday, December 15, 2009

Alternatives For Rosacea

Micocci, the artistic director of the music industry before the rot

Rileggendo il mio precedente post, trovo alcuni spunti utili al proseguimento della ricerca di vitalità nella musica se non proprio di senso che mi pare sia un obiettivo tramontato da tempo nell'ambito delle pretese di qualunque linguaggio artistico.

La discografia è defunta da parecchio tempo e i segnali di putrefazione si possono decifrare nei tanti patetici espedienti commercial i con cui vengono mantenute aperte le poche sedi dove i nuovi manager educati alla Bocconi o alla Luiss vestono con piglio arrogante le parti ma non le vesti dei primi noti direttori artistici delle case discografiche italiane.

Dicevo degli espedienti tra i quali spiccano due fenomeni dilaganti:
  1. i cd di cover con ospitate e dvd dal vivo 
  2. la rimasterizzazione del catalogo dei padri del rock/pop con esiti sovente ancorati al solo profitto, poche volte invece partoriti con un investimento e con la partecipazione degli artisti, se ancora residenti in terra coi piedi e la testa.
Dovrei aggiungere in realtà also the reunion tour which usually follows the digital reissue of Catalogue and rarely the publication of a new job.

The inspiration for this post was suggested by a recent reading of a book " Vincenzo, I kill you " on and written by known artistic director Vincent Micocci I appreciated the talent scout Roman generation of songwriters that emerged in the early seventies and still, sometimes with pain at the scene.

Sunday then I recently bought a book of Ernesto Assante that has collected, I believe, many of his writings and journalistic articles on the relationship between music e società sotto il titolo " Copio dunque sono ".

Due pubblicazioni che, uscite quasi coeve a livello di pubblicazione, osservano la Storia delle dinamiche socio/tecnologiche che hanno influenzato dapprima lo sviluppo del repertorio musicale italiano della seconda metà del 20° secolo e poi hanno contribuito ad indebolirne le fondamenta, concorrendo al degrado del prestigio precedentemente conquistato il tutto il mondo e rendendo di fatto impossibile il riconoscimento delle poche esigue forze espressive presenti sul territorio.

Micocci è stato un patron della musica pop d'autore che nella sua prosa dal sapore storico/deterministico trova stupefatto sé stesso come principale interprete balances of the Roman kingdom divided between American labels such as RCA publishing fortune and new proposals for the commitment and talent of a good risk by the same Micocci & friends.

Beyond the style a little too encomiastic and prudent to avoid spread of the many poisons too many memories, to the point of reading to be quite tricky for the excess of " cleansing", the text makes about commitment of a responsible man, stubborn, brave and with a talent scout from intuition. Apparently, not very common.

Micocci born in a certain period, after that of the second war was possible and after much time was allowed thanks to the extraordinary creative energy that the complaint means war and misery had come to leave like a river in flood.
But many were also the political constraints and the complaints that censorship imposed odious to those who today read as innocent manifestations of custom apparel in the text as in the few available media in the 60s.

yet .... and yet, such great writers and personalities who left the RCA and Ricordi, Milan vs Roma !
Vanoni, Paoli, Gaber, Whittaker, Morricone, Bacalov, Morandi, Peacock, Vianello, all the Italian beat . And then the Romans
songwriters, Naples, Milan, Calabria ....

For many there was an audition, a selection, at least two discs and then possibly HELLO!!
course at the time the discs were sold in the cassette also failed to affect too much the benefit of record companies.

But I maintain that if the technology and the network have disrupted the economies of scale, have failed other skills such Micocci editorial art directors who was a connoisseur of music, could take the talent in the grass and make it grow. And produce a hard time costs a lot, oh yes! Today
artistic directors want clones, only clones, high yields in the short and few original ideas. They want to
X-factor di sostituirsi al ruolo funzionale dell'azienda, per poi lamentarsi della puzza che la putrefazione del settore sparge ogniddove.

Tranne che nella voglia di ascoltare musica, della buona musica, di ogni genere e tipo.

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